Amikor a fenntarthatóságról szóló eszmecsere már eléri csúcspontját, merre tovább? Nos, a szavak tettekké való alakítása remek kiindulópont. A vállalkozások számára ez jelentősen többet jelent a szelektív hulladékgyűjtő kukák kihelyezésénél, vagy az egyszer használatos kávés poharak betiltásánál. Szigorúan be kell épülnie a fő értékei közé és kulcsszerepet kell játszania nemcsak abban, amit vállalkozása csinál, hanem abban is, ahogyan csinálja.
A fenntarthatóság párhuzamosan lépett feljebb mind a vállalkozások, mind a fogyasztók fontossági listáján. Ahogy az életvitel és fogyasztói szokások változnak a növekvő éghajlatváltozással kapcsolatos tudatossággal együtt, ezek a mutatók az irányadók abban is, hogy hol és kinek szeretnénk dolgozni. A Deloitte – tanácsadó cég- nemrég publikált egy felmérést, miszerint az alkalmazottak 73%-a azt állítja, hogy ’célorientált’ cégnél dolgozik, ők elkötelezettek a cégük iránt, míg a 23%-a ezt nem így gondolja. Röviden, ha a legtehetségesebb munkavállalókat szeretné alkalmazni, cége értékeinek összhangban kell lennie az övéikkel.
Azonban ez nem csak arról szól, hogy nagyszerű embereket alkalmazzunk. Minden vállalkozás legapróbb részletének visszhangoznia kéne a fenntartható munkamódszerekről – jóval túlmutatva a javításokon és ellenőrzéseken. Tisztán semlegesnek maradni ma már nem elég. Bizonyos lépések meg-megjelentek a klímavédelem érdekében – a bolygónk számára meghatározó lépéseket téve-, a probléma csupán ignorálása helyett. Például az IKEA ígéretet tett arra, hogy egy szénkibocsátás-csökkentő stratégiával 2030-ra az éghajlat pozitívvá válik.
Az efféle megközelítés elköteleződéssel és együttműködéssel jár, és már az ügyfelek és partner szervezetek is nyomást gyakorolnak, hogy az ellátási lánc teljes mértékben ellenőrizhető legyen. Noha az értékes együttműködéseket hagyományosan a készségekre, tapasztalatokra és pénzügyekre építették, a robosztus és látható fenntarthatósági stratégia nemcsak prioritás, hanem sok esetben már szükséges is. A ’radikális transzparencia’ extrémnek hangozhat, de mindenki számára megnyugtatóbb egy átlátható jövő. Egy tiszta kép a teljes ellátási láncról nem csupán a Fenntarthatósági Menedzser vágyálma. Ez már egy létfontosságú változás a szervezeti gondolkodásban, ami pozitív irányba mozdítja el az üzletet hatékonyság, produktivitás és hírnév tekintetében. Csökkenti a pazarlást, egyszerűbbé teszi a szabályozást és sok-sok más kihívást segít legyőzni. Az ételiparban ez már megvalósult, hiszen törvénnyel szabályozzák az előre csomagolt ételek összetevőit az előállítás minden fázisában. Ez olyan szükséges transzparencia, melyet napjaikban már megszokottnak és elvártnak tekintünk.
Lépjen be Ön is a fenntarthatósági közösségek táborába! Ennek azonnal érezhető lesz a rövidtávú hatása, azonban fontosabb, hogy a fenntartható stratégia és szemléletmód hosszútávon része legyen a kultúrának. De ez azt jelenti, hogy a fenntarthatóság magasabb prioritást fog élvezni, mint a költségcsökkentés? Meglehet, de csak rövidtávon. Viszont a tény, hogy ez a kérdés megfogalmazódott, azt bizonyítja, hogy az üzleti vezetők megértették a jelentőségét. Feltehetően ez a beszerzési folyamatokat is befolyásolni fogja az új szigorú fenntarthatósági követelmények miatt. Ha az egyértelmű és látható intézkedések hiánya miatt vesztünk el megbízásokat, tekintsük ezt komoly figyelmeztetésnek, és az üzlet jövője érdekében változtassunk. Azonban amikor a költség megszorítások kerülnek előtérbe ismét (ami a jelenlegi globális helyzetünkben biztosan szükségessé is válik), a fenntarthatóság üzleti jellegű megközelítésének akkor is stabilnak kell maradnia. A nehéz időszakok nélkülözhetetlenek a sikeres jövő megalapozásához.